KSIĘGARNIA INTERNETOWA WYDZIAŁU POLONISTYKI UW

Prof. Grzegorz Leszczyński ambasadorem akcji „Czytam sobie. Czytanie to świetna zabawa”

 

LOGO_akcjaCS_zielony-bialy

Celem Akcji „Czytam sobie” jest pokazanie dzieciom, że samodzielne czytanie jest dobrą zabawą, a nauka czytania może być radosna i ciekawa. Miłość do książek trzeba rozbudzać od najmłodszych lat, ponieważ na naukę czytania nigdy nie jest za wcześnie.

Akcja „Czytam sobie” rozpoczęła się 29 października 2013 roku.

Wywiad przeprowadzony z prof. Grzegorzem Leszczyńskim dla akcji „Czytam sobie”.

– Dlaczego czytanie jest ważne?

– Czytanie jest ważne dlatego, że w trakcie lektury czytelnik staje twarzą w twarz z własnym światem, z samym sobą. O tyle lektura jest dla nas istotna, o ile pozwala jak w zwierciadle ujrzeć samego siebie. W lekturze zawsze szukamy siebie. Młodzi ludzie nie mają dystansu do siebie, do swojego losu i do swoich doświadczeń. Książka pozwala ten dystans znaleźć i zachować. W gruncie rzeczy czytanie jest najbardziej ludzką czynnością, ponieważ pozwala na znalezienie siebie w świecie.

– Dlaczego dzieci powinny czytać?

– Czytanie pozwala na bardzo silne utożsamienie się z bohaterem. Zwłaszcza w przypadku dziecka, które przeżywa lekturę znacznie silniej niż dorosły. Lektura jest niesłychanie silnym doświadczeniem. Żadne inne powroty do lektur nie są tak intensywne, jak do tych z dzieciństwa, bo tam zostawiliśmy siebie. To myśmy zbudowali tę przestrzeń, w której porusza się doktor Dolittle. To myśmy stworzyli te chatki, przestrzenie, łąki i pokoje pełne zabawek w „Dzieciach z Bullerbyn”. To myśmy wypełnili akademię pana Kleksa. Poza tym lektura książki wymaga absolutnego skupienia. Można oglądać telewizję i rozmawiać przez telefon, można słuchać radia i lepić pierogi. Ale nie można czytać i robić niczego innego. Lektura pochłania i to jest niesłychanie ważne doświadczenie, ponieważ jeżeli dziecko się w tym rozsmakuje w młodych latach, to będzie do tego lgnęło.

– Czy samodzielne czytanie przez dzieci jest ważne?

– Dla dziecka samodzielne czytanie jest czymś bardzo istotnym. Nobilitacją. Gdy dziecko nauczy się czegoś, umiejętności zarezerwowanej dla dorosłych, czuje się dowartościowane i spełnione.

– Czy kiedyś jest za wcześnie na czytanie?

– Radość z obcowania ze znakomitą, mądrą, dobrą, pięknie wydaną, dobrze zilustrowaną, znakomicie zaprojektowaną i oczywiście po prostu najzwyczajniej w świecie pasjonująca książką to najlepsza droga do związanie małego czytelnika z dużym światem literatury.

Ze zdobywania przez dziecko kompetencji, w tym czytania, nie ma nigdy nic złego.
Jeśli nauczymy dziecko składać z literek wyrazy, będzie to jedna z form zabawy, a dziecko się po prostu tym ucieszy. Litery powinny zresztą towarzyszyć dziecku zawsze. Powinien to być naturalny świat dziecka.

Niesłychanie istotne jest też to, by czytanie kojarzyło się z zabawą. Jeśli chcemy dziecko przyzwyczaić do zdrowego żywienia, musimy jedzenie atrakcyjnie podać. Musi być kolorowo. Jak marchewka, to z zielonymi elementami, jak sałata, to z czerwonym akcentem. By dziecku się podobało.To, co jest ładne, staje się przyjemne, a to, co przyjemne, staje się nam bliskie. Podobnie jest z czytaniem. Trzeba pokazać dziecku, że czytanie jest śmieszne, przyjemne i radosne. Nigdy nie było tak dobrego czasu dla polskiej literatury dziecięcej, jak dziś. Mamy wielu znakomitych pisarzy i grono wybitnych artystów, którzy potrafią nie tylko ilustrować, ale tworzyć wspaniałe książki. Nic, tylko czytać.

eksperci_im00

Działania w ramach Akcji „Czytam sobie” wspierają: dr Tomasz Makowski – dyrektor Biblioteki Narodowej, przewodniczący Krajowej Rady Bibliotecznej i Rady ds. Narodowego Zasobu Bibliotecznego przy Ministrze Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dr hab. Katarzyna Kłosińska – językoznawca w Instytucie Języka Polskiego Uniwersytetu Warszawskiego, sekretarz Rady Języka Polskiego Państwowej Akademii Nauk, prowadząca popularną audycję radiową „Co w mowie piszczy” (Program Trzeci Polskiego Radia) oraz prof. Grzegorz Leszczyński – prodziekan Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, znawca literatury dla dzieci i młodzieży.
Wśród ekspertów znalazły się również: Iwona Chądrzyńska – psycholog dziecięcy, terapeuta pedagogiczny, od ponad 10 lat pomagająca dzieciom, rodzicom i nauczycielom oraz Ewa Świerżewska – założycielka portalu Qlturka.pl, tłumaczka i recenzentka.

Źródło

 

prac06_11

Komentarze